احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - قرآن ، سوره آل عمران ، آیه 104

احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - قرآن ، سوره آل عمران ، آیه 104

پژوهشی فقهی درباره کمک به ظالمین

احیا | جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

معرفیِ مقاله " اعانه ظالمین"

*********************

پایگاه اینترنتی احیا:" یاری رساندن  به ظلم،  اقسام ، شرایط و احکام آن " از جمله بحثهای مهمی است که چندان مورد توجه اهل علم نبوده است  ." اعانه ظالمین " عنوان مقاله ای است که در بهار 1386  شماره هفتم فصلنامه " فقه و مبانی حقوق " (پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی) در انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل منتشر شده است  .در بخش چکیده این مقاله آمده است"میل و رکون به ظالمین و اعانت و کمک به آنها از گناهان کبیره و مستوجب آتش عذاب الهی است اما لازم است زوایای مسئله کاملاً روشن شود که آیا تمام اقسام اعانت به ظلم حرام است یا نه در بعضی موارد حرام و در بعضی موارد جایز است. قبل از اینکه مشغول به تتبع در منابع مورد استفاده برای تحریر این مقاله شوم بر این تصور بودم که مقام فقهی امام راحل (ره) همپایه دیگران و شاید کمتر از بعضی فقهاء باشد اگر چه بر این باور بودم که امام عزیز راحلمان از نظر شجاعت، تقوی و عرفان بینظیر یا کمنظیر بوده است اما بعد از تحقیق مزبور پی بردم که امام (ره) در فقه نیز بینظیر یا کمنظیر بودهاند. زیرا اگر مثلاً مطالب مصباح الفقاهه مرحوم خوئی را با یکبار خواندن فهمیدم اما مباحث اما م راحل (ره) را پیرامون این موضوع چندین بار خواندم تا آنها را درک کردم و اکنون متوجه شدهام که آن بزرگوار در فقه نیز استثنائی بودهاند. ". نویسنده این مقاله آقای دکتر جلال ایرانمنش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد کرمان است .متإسفانه همچون دیگر گزارشهائی که در سایت احیا از مقالات مختلف ارائه می شود، از نویسنده محترم اطلاعات بیشتری نداشتیم تا به معرفی ایشان همت گماریم ؛گو اینکه این سلسله گزارشها ،  صرفا"گزارش مقاله است.

آراء فقها (هرکه باشد ) سخن آخر و لزوما"  بهترین ترجمان مأثوراتِ دینی در زندگی امروز ما نیست و لذا  همواره جا برای پژوهش واجتهاد در باره یک مسئله دینی ،از  ابعاد مختلف باز است . این قبیل پژوهشها و اجتهادها   که در نظامواره های معرفتی مختلف  می توانند صورت گیرند ، به هرتقدیر و  به انحاءِ  مختلف ، بر مفاد یکدیگر  مژثر خواهند بود. مقصود ما از معرفیِ  این مقاله نیز صرفا"  طرح مسئله است؛ به خصوص آنکه نویسنده محترم به موضوعی پرداخته اند که دست کم در سالهای اخیر کمتر به آن پرداخته شده است  . قابل انتظار است که  بعد از خواندن مقاله ،پرسشهائی به ذهن  خواننده خطور کند  . به عنوان نمونه ،  این پرسش که : آیا می توان در مقامِ واقع ،  کمک به ظالم در کارهای  غیر ظالمانه  او  را از   کمک به او در کارهای ظالمانه اش جدا کرد ؟ اگر از منظر جامعه شناختی و سیاسی ، موضوع شناسی کنیم ،در خواهیم یافت که  ، در همه موارد ، اینچنین نیست ./

آدرس فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی :

http://ijrj.baboliau.ac.ir ( بخشی از چکیده را از همین سایت نقل کرده ایم.  )

نسخه pdf این مقاله ىر noormags.com  هم موجود است.

  • ۹۳/۰۵/۲۴
  • احیا