احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - قرآن ، سوره آل عمران ، آیه 104

احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ - قرآن ، سوره آل عمران ، آیه 104

تطهیر قدرت در سیمایِ جغرافیا

احیا | دوشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

با اشاره به  "خداحافظ شهر شهادت" نوشته علی شریعتی

_________________________________________

شریعتی در "خداحافظ شهر شهادت" به موضوع «تطهیر قدرت» می پردازد . به این موضوع که چگونه قدرت به صِرف "انتسابِ ظاهری"، خود را "طاهر" و "طهارت بخش "معرفی می کند. این نوشته  تا اندازه ای به زبان ذوقی نوشته شده  و خواه ناخواه محدودیتهای آن زبان را هم دارد .می توان درمورد برخی فرازهای نوشته مزبور منجمله «مثلث زر و زور و تزویر » به نقد و بررسی پرداخت و مناقشه کرد  ، با این حال، و به رغم هر مناقشه ای و به رغم اینکه غنایِ این گفتار در سطح برخی دیگر از آثار شریعتی  همچون« آری اینچنین بود برادر» نیست ،اصلِ سخنِ  او در «خداحافظ شهر شهادت »به موضوع بسیار مهمی اشاره دارد.

در برخی برهه های تاریخی ،برخی مکانها  مورد توجهِ خاصِ صاحبان قدرت قرار می گیرند و منطق قدرت در آن مکانها ، به نحو خاصی اعمال می شود.  در چنین شزایطی ، سخن گفتن از مکانی خاص  و نسبتی که منطق قدرت با آن مکان پیدا می کند ، صرفاً جنبه استعاری ند ،ارد  بلکه  حقیقتاً  به « معادلات قدرت در جهان واقعی»  ناظر است ؛ گو اینکه  آن جنبه  استعاری  نیز کماکان ،در حد خود  می تواند مهم و تأمل بر انگیز قلمداد شود  .

یکی از مؤثرترین راهها برای رهائی از «حجابِ انتساب» توجه به ثمره عینیِ «یک نحو اِعمال قدرت» است  و نیز توجه به فاعلیتِ  گروه ها و جریانها در آن صورتِ خاص از اِعمالِ قدرت - متمایز از فاعلیتِ افراد - و نیز توجه به ثمرات ِناخواسته ای که اِعمالِ قدرتِ مزبور ،در پِی خواهد داشت ./امیرحسین ترکش دوز

  • ۹۶/۰۲/۲۵
  • احیا