احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

توحید از نگاه طالقانی

احیا | يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

توضیح : نوشته ای که در ادامه خواهید خواند توسط یکی از دوستان به رشته تحریر درآمده است. بحث درباره "توحید در اندیشه طالقانی" را در نوبتهای آتی ادامه خواهیم داد.

____________

توحید از نگاه طالقانی

ناصر

آیه الله طالقانی توحید را یک بحث صرف کلامی و عقلی نمی داند ؛ گرچه چنین بحثی در جای خود لازم و ضروری است . در دیدگاه او توحید در اصل ، تلاش مستمر انسانی است که بدنبال چینش درست شخصیت خود است ؛ بطوری که هر نیروی درونی در جایگاه استعدادی خود قرار گیرد . آنچنان که با این چینش، یگانگی خدای واحد مبنای انسجام سایر نیروهای درون اعم از غرایز و فکر و نیز عقل و عشق و غیره قرار بگیرد. محور این تلاش خداباوری و تکیه به خدا و اصالت او است و چارچوب آن قرآن .حاصل این تلاش آرامش و و عدم تنازع و کشمکشها و کشاکشهای فرسوده کننده درون است . احساس فرحبخش یگانگی ،انسان را به نشاط و حرکت مستمر می رساند .معنی چنین تلاشی توحید است و چنان انسان تلاشگری موحد است.

  • ۹۷/۰۷/۲۲
  • احیا