عقیده و ریشه ها
اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللّه ُ مثلاً کلِمَةً طیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طیّبةٍ اَصلُها ثابِتٌ و فَرعُها فی السَّمآء (سوره ابراهیم، آیه 24)
**************
سید محمد حسین طباطبایی در جلد دوازدهم از تفسیر المیزان :
مراد از «کلمۀ طیبه » که به «درخت طیب » تشبیه شده و صفاتى چنین و چنان دارد، عبارت است از عقاید حقى که ریشه اش در اعماق قلب و در نهاد بشر جاى دارد ؛ زیرا خداى تعالى در خلال همین آیات ، به عنوان نتیجه گیرى از مثلها مى فرماید:
«یُثَبِّتُ ٱللَّهُ ٱلَّذِینَ امَنُواْ بِٱلْقَوْلِ ٱلثَّابِتِ فِى ٱلْحَیَوٰةِ ٱلدُّنْیَا وَفِى ٱلْاخِرَةِ وَ یُضِلُّ ٱللَّهُ ٱلظالِمِینَ وَ یَفْعَلُ ٱللَّهُ مَا یَشَآءُ».(سورۀ ابراهیم ، آیۀ 27)
و مقصود از «قول ثابت » هم ، بیانِ کلمه است ، البته نه هر کلمه اى که لفظ باشد، بلکه کلمه، از این جهت که بر اساسِ اعتقاد وعزم راسخ استوار بوده و صاحبش، پاىِ آن مى ایستد، و عملاً از آن منحرف نمى گردد.
و خداى تعالى نزدیک به این معنا را در آیه دیگرى ، در چند جاى از کلامش خاطر نشان ساخته است .از جمله فرموده :
« إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» (سورۀ احقاف ، آیۀ 13)
و فرموده :
«إِنَّ ٱلَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسْتَقامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ ٱلْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَبْشِرُواْ بِٱلْجَنَّةِ ٱلَّتِى کُنتُمْ تُوعَدُونَ» (سورۀ فصلت ، آیۀ 30)
و نیز فرموده :
«... إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالحُ یَرْفَعُهُ ...» . (سورۀ فاطر ،آیۀ 10) /
- ۰۱/۰۸/۰۱