احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

احیا

وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

امیر حسین ترکش دوز


در حوزه سیاست ، موضوعات "مهم"را از "غیر مهم "چگونه باید متمایز ساخت؟ آیا موضوعات مهم آنهایَند که فی‌الحال ،‌چالشی بیش از دیگر موضوعات ، در پیرامون خود برانگیخته‌اند،‌ یا آنها  که به هر تقدیر، موضوعِ توجهِ رسانه‌ها شده‌اند؟
تردیدی نیست که خُردبینی و جزء نگری در سیاست ورزی، آفتی بزرگ در شناختِ نابسامانیها و ناراستیها و مانعی جدی برای اصلاح آنها است؛ اما، گاه هم هست که مشکل از جانبِ عکس بروز می‌کند؛ یعنی از فرط ِکلان نگری و توجه به موضوعاتِ به ظاهر بنیادی و اساسی ،‌از عاجل‌ترین و نزدیکترین مشکلات و آسیب‌های پیش رو غفلت می‌شود.
مشکلات و آسیبهایی که اگر مستقل از متن در نظر گرفته شوند در نظرِِ خام و ابتدایی، "خُرد" و کم اهمیت جلوه می‌کنند، حال آنکه همین پدیده هایِ خُرد می‌توانند درواقعِ امر "بنیادی" باشند و آثار ِبازتابیِ کلانی را در پی داشته باشند. معضل حمل و نقل در سطح شهر، آلودگی محیط زیست، فقدان امنیت در زندگی روزمره یا خطر یک بلیه طبیعی همچون زلزله و سیل و زمینه هایِ همه گیر شدن ِیک بیماری مُسری نمودهائی هستند  از همین پدیده ها .
توجه به این سنخ پدیده ها ،علاوه بر آنکه از منظرِ "عموم - بشری"  ضروری جلوه  می کند ، در چارچوب دغدغه‌های ایدئولوژیک و انسانی هم قابل طرح است. در  دیانتی که میان مسائل دینی و دنیوی ،تفکیکی از سنخ آنچه در  مسیحیت تحریف شده  موجود است ، موجود نیست، هر مسئله دنیوی می تواند به اعتباری، یک مسئله دینی به حساب آید. حکیمان مسلمان جسم و روح را" مُتعاکسان" و در ربطی وثیق با هم دانسته‌اند ؛  لذا ، با این مبنا هیچ دسته از موضوعات را نمی توان با عنوان موضوعات غیر روحانی و غیر دینی از مجموعه دغدغه‌های یک دیندار خارج ساخت  . به جا آوردنِ حقِ جسم مستلزم ِبه جا آوردنِ حق روح  و بجا آوردنِ حقِ روح مستلزم ِبه جا آوردنِ حق جسم است .متدینین دقیقاً از منظر یدینی و به جهت دغدغه‌هایی که  نسبت به کمال انسان و رستگاری او دارند  باید به خُردترین  و پیش و پا افتاده ترین مسائل در زندگی روزمره ، توجهی داشته باشند ، از سنخِ توجه  به دیگر تکالیفِ دینیِ خود  . سوگمندانه باید گفت که  در "دینداریِ رایج "اینچنین نیست. مهمتر اینکه ، اثر ِاین توجه را  بسیار بیشتر ، قبل از وقوعِ بلایا دید ونه بعد ازآن.اگر قرار باشد دینداریِ مدعیانِ از سنخِ دینداریِ رایج نباشد ،باید بررسی کنیم  و ببینیم که تاچه حد "قبل از وقوع "،نسبت به زمینه های  و موجباتِ  این بلایا ،حساسیت و بلکه وسواس دارند./
___________________________
*این نوشته ویراسته یادداشتی است که در مهر 86 در  سایت احیا منتشر شد.

  • ۸۶/۰۷/۱۵
  • احیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی